X

Mit Firma

Bringer din virksomhed
tættere sammen

Hvorfor “Mit Firma”

Det handler om virksomhedskultur. Implementering af strategi er lettere sagt end gjort, hvis man primært har møder og mails som kommunikationskanal.

Sammenhold på tværs af virksomheden kræver, at vi kommunikerer i nuet – ellers kommer der en inderkreds og en periferi. Inderkredsen hører virksomhedens nyheder til frokost, andre får nys om dem dagen efter, og medarbejderne yderst i periferien får nyhederne serveret i en alle-mail, der er samlet til bunke i. Den sidste gruppe bliver meget bevidste om at “alle andre” vidste noget – undtagen mig.

Det duer ikke. I en virksomhed skal alle informeres nogenlunde samtidig for ikke at skabe distance.

Tone of Voice

Det er vigtigt, at det er professionelle, positive ildsjæle, der sætter scenen og tonen. Det præger. Det er især en fordel, hvis kommunikationen kan blive lidt løsere end i klassiske mails – de er som oftest ikke særligt indbydende. Faktisk nærmere lidt kolde.

Og det er hagen ved digital kommunikation generelt: Vi kommer til at mangle den menneskelige interaktion. Det venlige ansigt. Hvis alt bliver “to the point”, korrekt og professionelt, mister det al varme. Og det kan vi mennesker ikke undvære, uden at det præger os negativt.

Man siger at “venlighed er den vigtigste valuta” – og vi er supergode til at være venlige og varme i vores kundekommunikation – men når det kommer til intern kommunikation, kan vi godt falde i den “professionelle” grøft, hvor vi bliver mere rationelle, end hvad godt er. Og det er bare lettere med en munter tone i små, hurtige opslag med billeder, der gerne må være lidt sjove.

 

Nyhedsfeed

Det centrale element er nyhedsfeedet. Det består af nyheder fra de grupper, du er tilmeldt. Er der noget, som ledelsen vil sikre sig alle i virksomheden får læst, kan det gøres “sticky” og ligge øverst i dit feed, indtil du har tilkendegivet, at det er læst. Det er supervigtigt, når der f.eks. er en sikkerhedsbrist eller noget andet alvorligt, som alle skal vide og forstå, hvordan de håndterer.

Trafikdrivere

Når der er nyt indhold i appen, vises det med et lille rødt badge på selve app-ikonet. Og så kan I selvfølgelig benytte jer af push-beskeder, når noget er vigtigt nok. Push skal benyttes varsomt, ellers støjer det.

Sådan opretter du opslag

add_task
Opret opslag eller afstemning

Tryk på knappen nederst i højre hjørne. Vælg afstemning eller opslag.

image
Tekst, billeder eller video

Skriv, hvad du har i tankerne, og vedhæft billeder eller videoer til opslaget. Det er nemt.

mark_chat_read
Skal læses

Du kan markere opslagene med “skal læses”. Så skal alle medarbejdere markere på nyhedsfeedet, at de har læst opslaget.

check_circle_outline
Marker som læst

Hvis du har markeret opslaget som “skal læses”, kan du løbende følge med i hvem og hvor mange, der har læst opslaget.

Afstemninger

Er du glad for den nye kantineordning? Frokosten er vigtigt. Og det er vigtigt at holde leverandøren på tæerne. En hurtig poll på stemningen omkring kantineordningen er kvalificeret input til dialog med leverandøren. Juletræsfest for de små – skal den holdes i hhv. Fredericia og i Silkeborg eller er det mere festligt, at vi samles allesammen? Der er masser af ting, I kan erfare på den hårde måde (som f.eks. ved lav deltagelse), men som I formentlig hellere vil tage en pejling på, inden der planlægges noget endeligt.

Inviter

Det er lige til at gå til at lave en invitation. Og gøre den indbydende, så den passer til lejligheden. Du kan arbejde med farvetema, billeder eller animationer, skrifttyper og svarmuligheder. Og selvfølgelig har invitationen en udløbsdato. Du kan løbende følge med i, hvem der er tilmeldt og sende overblikket til dig selv eller en kollega som regneark.

plus_one
Opret afstemninger

Her kan du indtaste dit spørgsmål til afstemningen, vælge skrifttype, farvetema og vedhæfte billeder fra kameraet eller galleriet. Ligeledes kan du bestemme hvornår, afstemningen skal udløbe.

format_list_numbered
Tilføj svarmuligheder

Her kan du tilføje vilkårlige svarmuligheder og vælge om brugerne kun må vælge én svarmulighed.

bookmarks
Skal læses

Du kan markere opslagene med “skal læses”. Så skal alle medarbejder markere på nyhedsfeedet, at de har læst opslaget.

Engagement

Det klassiske intranet er gerne velskrevet, redigeret professionelt og “ejet af” en lille kreds, der sikrer høj kvalitet. Og det kan noget.

Men det får samtidig let karakter af information snarere end kommunikation. De lidt løsere rammer, som en app tilbyder, lægges der op til to-vejs kommunikation. Interaktion. Engagement. De menige medarbejdere er med på linjen.

Det kan være bøvlet, når der er utilfredshed. Men det er bedre, at det er ude i det åbne, end at det udmønter sig i brok ved kaffemaskinen. Ofte er brok en ægte og vigtig indikation af, at der er plads til forbedring.

chat
Chat

Kommuniker let med dine kollegaer via chatten i appen, hvor I også kan sende billeder og links til hinanden.

card_membership
Direkte kontakt

Du kan selvfølgelig ringe og e-maile til dine kollegaer, direkte fra appen. Og hvis du er leder, kan du se in-case-of-emergency oplysninger: Hvem skal du ringe til, hvis uheldet er ude.

group
Grupper

Tilmeld dig grupper efter ønsker og interesser. Det er kun gruppemedlemmer, der kan se og tilføje opslag.

Styr på data

Der er rigtig meget indhold, der strengt taget ikke skal ligge på Facebook. Så hvordan får vi styr på det?

Det gør vi ved at tilbyde et alternativ. Faktisk er der også medarbejdere, der ikke har en Facebook-profil. Og det er endnu en grund til at tilbyde et alternativ. Så vi allesammen kan være med.

Kalender

Med appen kan du se vagtplaner, fødselsdage og booke mødelokaler.

electric_scooter
Booking af mødelokaler

Find et ledigt mødelokale, få overblik over hvem der har booket eller reserver det selv.

timer
Let adgang til vagtplaner

Slå op og se hvem der har vagten.

cake
Mærkedage

Her har du styr på fødselsdage, jubilæer og andre mærkedage.

Indbygget sikkerhed

Noget af det smarte ved adgang til apps er, at man kan logge ind via telefonen med face-id eller pinkode. Det er enkelt.

Mit Firma kan kun anvendes, hvis der er etableret sikkerhed på telefonen. Dvs at du ikke kan få adgang til indholdet, hvis du ikke som minimum har pinkode eller face-id aktiveret på din telefon.

Reolen

Har din virksomhed en række dokumenter, guides eller håndbøger? Med reolen er de altid nemt tilgængelige for alle medarbejdere.

Hvad spørger IT-afdelingen om?

1: Hvis man sletter en gruppe – forsvinder data så?
Nej, data ligger fortsat i databasen. Når man sletter en gruppe sker der bare det, at parameteren visible sættes til false.

2: Back-up historik
Der tilknyttes en “Bucket” til projektet. Her lægges dagligt en back-up. Den får lov at lige 30 dage tilbage (men vi kan aftale noget andet), så den ikke fylder alt for meget.

Får man brug for indholdet fordi data i appen er korrumperet (burde ikke ske) – så restore man oven i den eksisterende database og overskriver de ødelagte data med den seneste sunde version – det er det indhold alle brugerne ser i appen.

Får man derimod brug for backuppen, fordi man vil kunne bevise, at der har eksisteret data den og den dato som efterfølgende er slettet, restores til en anden “collection”. Her får man et kig ned i selve databasen. Dvs. at data er tilgængelige og kan ses via Googles interface (FireBase) som ikke er super pædagogisk for ikke teknisk kyndige – men sagtens vil kunne læses af jeres IT-afdeling.

3: GDPR
Alle data ligger i jeres egne kernesystemer eller i Firebase (Googles cloud-løsning). I har en unik og afgrænset adgang til Firebase dvs. jeres helt egen. Miracle har ikke nødvendigvis adgang. Det betyder, at ingen data opbevares af Miracle. Vi vil, imens vi bidrager med opsætning af løsningen, have brug for adgang. Det har vi også brug for, hvis vi skal supportere jer ad-hoc. I den forbindelse kan vi indgå en databehandleraftale.

Vil du vide mere?

Ursula Krogsbøll
Innovationsdirektør
phone 5374 7167
Der anvendes cookies for at løfte brugeroplevelsen
Got it